Nawigacja

Aktualności

Wykłady, warsztaty i prezentacja wystawy IPN w Atenach – 13–17 marca 2018

W dniach 13–17 marca 2018 r. pracownicy Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Warszawie przebywali w Atenach. Podczas pobytu w Grecji edukatorzy (Ewa Dyngosz, Marcin Łaszczyński i dr Dariusz Gałaszewski) przeprowadzili warsztaty historyczne w Zespole Szkół im. Zygmunta Mineyki przy Ambasadzie RP w Atenach dla około 500 uczniów w różnym wieku (od IV klasy szkoły podstawowej do III Liceum Ogólnokształcącego). Uczniowie wzięli udział w zajęciach: „Wehikuł Czasu, czyli przygody 10 letniego Michała w 1944 r.” oraz „Dziś, jutro, pojutrze”. Mogli również obejrzeć wystawę warszawskiego oddziału IPN pt. „Dni powstania. Warszawa 1944” (14–17 marca br.), po której oprowadził dr Dariusz Gałaszewski.

W sobotę 17 marca o godz. 18.00 obyło się uroczyste otwarcie tej wystawy dla Polonii w sali teatralnej Parafii Serca Chrystusa Króla Zbawiciela (kościół polski) w Atenach. Podczas wernisażu zaprezentowany został film dokumentalny dotyczący powstania warszawskiego.

„Dni powstania. Warszawa 1944” to wystawa przygotowana przez Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie we współpracy z OBEP IPN w Gdańsku oraz Muzeum Powstania Warszawskiego.

Wystawa ma wymiar symboliczny – odwołuje się do pojęć i symboli, charakteryzujących Powstanie Warszawskie w sposób szczególnie pełny i wyrazisty. Poszczególne panele odwołują się do bohaterskiej walki powstańców i zbiorowego wysiłku mieszkańców stolicy, nadających głęboki sens pojęciom – solidarność, bohaterstwo, ofiarność. Mówią też o odsieczy oddziałów AK płynących z terenu kraju, o nadziei pokładanej w pomocy Aliantów Zachodnich, która okazała się tak nikła, o zmarnowanym wysiłku żołnierzy armii Berlinga poległych na przyczółku czerniakowskim, o zdradzie „sojusznika naszych sojuszników”, czekającego na agonię miasta i jego obrońców.
Zwiedzający mogą zobaczyć między innymi wielkoformatowe płótna, przy prezentacji których wykorzystana została przestrzeń i światło, oraz panele fotograficzne przedstawiające tragedię żołnierzy Armii Krajowej oraz mieszkańców Warszawy. Warstwę artystyczną wystawy dopełnia prezentacja dokumentalnych materiałów filmowych polskich i niemieckich, a także część informacyjno-edukacyjna, przeznaczona zwłaszcza dla młodego odbiorcy. Zamiarem organizatorów było oddanie atmosfery, jaka towarzyszyła dramatycznym miesiącom Powstania Warszawskiego

Warsztaty „Wehikuł czasu” jest to cykl zajęć edukacyjnych dla dzieci szkoły podstawowej (klasy IV-VI), dotyczący historii Polski od 1918 do 1989 r. Cykl składa się z pojedynczych warsztatów, których bohaterami są dziesięcioletnie dzieci – przewodnicy prowadzący uczniów przez dzieje naszego kraju. Uczestnicy poznają polską rzeczywistość przez pryzmat ich rówieśnika, który opowiada o swoim życiu, zaprasza do zabawy. Dzieciom łatwiej jest wyobrazić sobie „dawne czasy”, kiedy obserwują je z perspektywy jednostki, zwłaszcza, jeśli jest nią podobny im dziesięciolatek. Oprócz przekazywanej wiedzy zajęcia utrwalają umiejętności, np.: posługiwanie się osią czasu, mapą, ikonografią, interpretowanie źródeł historycznych, poszukiwanie ciągów przyczynowo-skutkowych, zwracając szczególną uwagę na wpływ wydarzeń historycznych na dzień dzisiejszy. Podczas warsztatów wykorzystywane są różnorodne metody dydaktyczne i środki aktywizujące, m.in. dramę, prace plastyczne (tworzenie plakatów, collage’u, ulotek, map przestrzennych, itp.), analizę źródeł pisanych, ikonograficznych, audiowizualnych, gry edukacyjne i inne.

„Dziś, jutro, pojutrze” to projekt skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Uczniowie zapoznają się z postawami przyjmowanymi przez młodzież w trakcie przełomowych wydarzeń historycznych oraz uświadamiają sobie fakt, iż jest ona trwałym składnikiem procesów historycznych i może te procesy świadomie kształtować. Zajęcia składają się z części wykładowej i warsztatowej.

do góry