4 lutego 2019 r. w Przystanku Historia Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki w Warszawie odbył się IV Mazowiecki Turniej Debat Historycznych IPN.
Uczniowie dyskutowali nad poniższymi tezami:
1. Józef Piłsudski odegrał najważniejszą rolę w procesie odzyskania przez Polskę niepodległości
2. Rozwój gospodarczy w latach 1918-1939 był największym sukcesem II RP
3. Polacy pod okupacją niemiecką byli bardziej narażeni na represje i śmierć niż pod okupacją sowiecką (TEZA FINAŁOWA)
4. Polska w latach 1945-1989 była państwem komunistycznym (TEZA PÓŁFINAŁOWA)
5. Bunty społeczne w Polsce miały charakter ekonomiczny
W turnieju debatowało sześć drużyn:
- LO Strumienie w Józefowie
- II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie
- XLI LO im. Joachima Lelewela w Warszawie
- LXXV LO im. Jana III Sobieskiego w Warszawie
- CXIX LO im. Jacka Kuronia w Warszawie
- IX LO im. K. Hoffmanowej w Warszawie
- CLXI LO w Warszawie
Jury w składzie: dr Anna Maria Adamus, Ewa Dyngosz, Edyta Gula, Andrzej Kryński, dr Artur Podgórski, dr Tomasz Roguski, Michał Zarychta, Sergiusz Kazimierczuk, Karolina Kolbuszewska, Krzysztof Jodczyk, Iwona Demczyszak i dr Aneta Nisiobęcka wyłoniło laureatów:
I miejsce
IX LO im. K. Hoffmanowej w Warszawie
II miejsce
Liceum Strumienie. Stowarzyszenia Sternik
III miejsce
XLI LO im. Joachima Lelewela w Warszawie
II LO im. Stefana Batorego w Warszawie
Zwycięska drużyna będzie reprezentować województwo mazowieckie podczas ogólnopolskiego etapu Debat Historycznych IPN, który odbędzie się w dniach 29–30 maja 2019 r. w Sejmie RP.
Ogólnopolski Turniej Debat Historycznych to projekt edukacyjny wykorzystujący formę debaty oksfordzkiej w edukacji historycznej. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych poszerzają i pogłębiają wiedzę historyczną na temat ważnych problemów związanych z historią Polski XX wieku.
Dzięki metodzie debaty oksfordzkiej mają możliwość nauczyć się: patrzeć na zagadnienia z wielu stron, samodzielnie myśleć, budować spójną i logiczną argumentację, występować publicznie, słuchać innych, brać odpowiedzialność za swoje słowa oraz szanować swoich rozmówców.