Nawigacja

Aktualności

Wojewódzki „Turniej Debat Historycznych IPN” – Warszawa, 4 kwietnia 2019

4 lutego 2019 r. w Przystanku Historia Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki w Warszawie odbył się IV Mazowiecki Turniej Debat Historycznych IPN.

Uczniowie dyskutowali nad poniższymi tezami:

1. Józef Piłsudski odegrał najważniejszą rolę w procesie odzyskania przez Polskę niepodległości

2. Rozwój gospodarczy w latach 1918-1939 był największym sukcesem II RP

3. Polacy pod okupacją niemiecką byli bardziej narażeni na represje i śmierć niż pod okupacją sowiecką (TEZA FINAŁOWA)

4. Polska w latach 1945-1989 była państwem komunistycznym (TEZA PÓŁFINAŁOWA)

5. Bunty społeczne w Polsce miały charakter ekonomiczny

W turnieju debatowało sześć drużyn:

  • LO Strumienie w Józefowie
  • II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie
  • XLI LO im. Joachima Lelewela w Warszawie
  • LXXV LO im. Jana III Sobieskiego w Warszawie
  • CXIX LO im. Jacka Kuronia w Warszawie
  • IX LO im. K. Hoffmanowej w Warszawie
  • CLXI LO w Warszawie

Jury w składzie: dr Anna Maria Adamus, Ewa Dyngosz, Edyta Gula, Andrzej Kryński, dr Artur Podgórski, dr Tomasz Roguski, Michał Zarychta, Sergiusz Kazimierczuk, Karolina Kolbuszewska, Krzysztof Jodczyk, Iwona Demczyszak i dr Aneta Nisiobęcka wyłoniło laureatów:

I miejsce

IX LO im. K. Hoffmanowej w Warszawie

II miejsce

Liceum Strumienie.  Stowarzyszenia Sternik

III miejsce

XLI LO im.  Joachima Lelewela w Warszawie

II LO im. Stefana Batorego w Warszawie

Zwycięska drużyna będzie reprezentować województwo mazowieckie podczas ogólnopolskiego etapu Debat Historycznych IPN, który odbędzie się w dniach 29–30 maja 2019 r. w Sejmie RP.

Ogólnopolski Turniej Debat Historycznych to projekt edukacyjny wykorzystujący formę debaty oksfordzkiej w edukacji historycznej. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych poszerzają i pogłębiają wiedzę historyczną na temat ważnych problemów związanych z historią Polski XX wieku.  

Dzięki metodzie debaty oksfordzkiej mają możliwość nauczyć się: patrzeć na zagadnienia z wielu stron, samodzielnie myśleć, budować spójną i logiczną argumentację, występować publicznie, słuchać innych, brać odpowiedzialność za swoje słowa oraz szanować swoich rozmówców.

 

 

 

do góry