Nawigacja

Aktualności

Gra miejska „W samo południe. Wybory czerwcowe 1989 roku”

Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Warszawie zachęca do wykorzystania przygotowanej przez edukatorów z Instytutu Pamięci Narodowej gry miejskiej „W samo południe. Wybory czerwcowe 1989 roku”.

W załącznikach znajdą Państwo scenariusz gry i materiały do wykorzystania.

Prezentowana gra może być również wykorzystana przez nauczycieli jako przewodnik po miejscach związanych z wyborami 4 czerwca 1989 r. podczas spacerów edukacyjnych.

Grupy, które chciałyby wziąć udział w grze zorganizowanej przez pracowników Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Warszawie mogą wysyłać zgłoszenia do Andrzeja Kryńskiego (autora scenariusza): andrzej.krynski@ipn.gov.pl.

Wszystkie propozycje są bezpłatne.

Zapraszamy!

***

Tematyka gry miejskiej wiąże się z wydarzeniami kluczowymi dla polskiej historii najnowszej. Zakres chronologiczny gry zawiera się pomiędzy otwarciem obrad Okrągłego Stołu a ogłoszeniem wyników wyborów do Sejmu i Senatu PRL. Uczniowie poznają wybrane momenty roku 1989 wykonując różnorodne zadania przypisane do poszczególnych lokalizacji oraz czytając krótkie komentarze historyczne.

Gra wymaga ogólnej wiedzy o historii PRL i dlatego przeznaczona jest dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej oraz dla młodzieży szkół ponadpodstawowych. Uczniowie powinni zostać podzieleni na zespoły liczące maksymalnie 10 osób, startujące w odstępach 15-minutowych. Taki podział umożliwi wszystkim uczniom aktywne uczestnictwo w zabawie edukacyjnej i pozwoli nauczycielom lub opiekunom na skuteczną kontrolę realizacji wytycznych. W trakcie gry uczniowie z danego zespołu często będą dzieleni na mniejsze grupy o zróżnicowanej wielkości. 

Poszczególne zadania muszą zostać wykonane w wyznaczonych miejscach (lokalizacjach). Trasę zaplanowano tak, aby uczestnicy mogli pokonać ją w czasie nie przekraczającym trzech godzin. W grze chodzi o współpracę, a nie o rywalizację, w związku z tym nie jest istotne tempo wykonywania zadań, a raczej dokładność i zaangażowanie uczniów. W poszczególnych miejscach spędzą oni różną ilość czasu – najwięcej w pierwszej i ostatniej lokalizacji.

 

 

do góry